Grazy Lazy Mama

Kotiäidin elämää sotkuisen kodin ulkopuolella; Salsaa, kuntoilua sekä ystäviä. Noita kolmea asiaa hyödyntäen matkataan kohti timmiä vartaloa sekä haastavia tanssilavoja. ;)


Jätä kommentti

Rumbaa maustettuna Salsalla @ Studio Tambor

Eilen olin erittäin jännittävällä tanssitunnilla, tunnilla mikä oli todella kaukana omasta mukavuusalueestani. Olin Studio Tamborin Rumba & Salsa tiiviskurssilla. Kurssiesittelyn mukaan tunti sopi salsan perusaskeleet osaavalle, mutta tunnin aikana ei kyllä kovin paljon salsaa, etenkään Cross Body Salsaa, tanssittu. 🙂

Olin tutustunut youtuben kautta Rumbaan ja luulin osaavani perusaskeleet, mutta toisin kävi! Eilinen Rumba oli Kuubalaista Rumbaa, rentoa, ”seksististä” ja lattiaa kohti suuntautuvaa eli ei kilpatanssilavoilla nähtyä Rumbaa.

Opettaja Hanna-Maija Pääkkönen oli aivan mahtava, hänen opetustyylinsä oli energinen, kannustava ja hauska. Kaikkea noita tarvittiin, koska olin kuin kala kuivalla maalla. Seisoskelin tunnin alussa tanssisalissa salsakengilläni ja huomasin olevani ainoa jolla oli korot! Minun lisäksi vain kahdella oli ylipäänsä kengät… Hmmm, taisin olla ainoa joka ei tiennyt tunnin tyylisuuntaa. Noh ei siinä mitään, alkulämmittelyn aikana viskaisin korkkarit nurkkaan ja tanssin lopputunnin paljain jaloin. 🙂 Paljain jaloin tanssiminen olikin mielestäni edellytys Rumban oikeanlaisen tunnelman saavuttamiseksi, liikkeistä tuli rennompia ja jalat pysyivät tukevammin maassa.

Tunnilla haasteena oli sama asia kuin omilla salsatunneillanikin eli RENTOUS! Olin koko ajan aivan liian jäykkä ja teräväliikkeinen. Perusaskeleen kuminauhaefektin ja oikeanlaisen lantion liikkeen mielestäni sain hyvin toimimaan, mutta käsien rentous sekä keskivartalon liikehdintä oli kyllä aivan jotain muuta kuin mitä olisi pitänyt olla. Keskivartalon liikkeen piti suuntautua rullaten ylös, mutta samaan aikaan tehtävän perusaskeleen alas lattiaa kohden. Vaikeaa kuin mikä!

Hauskaa Rumbassa oli se, että sen yksi idea on miehen lähentelyiden tai Hanna-Maijan sanon ”pökkimisen” estäminen. Nainen houkuttelee miestä lähelleen, mutta ei kuitenkaan halua miestä iholle, toisin sanoin antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa. 🙂 Tästä siis muodostui tuo alussa mainitsemani tanssin ”seksistinen” puoli.

Minun pitäisi käydä säännöllisesti tämän tyylisillä tanssitunneilla jotta saisin tanssiini lisää rentoutta sekä tanssiliikkeiden tekemiseni sulavalinjaisemmaksi. Usein teen vain liikkeitä toisen perään, en osaa sulauttaa niitä toisiinsa. Harmillisesti aika ei kuitenkaan riitä ihan kaikkeen joten täytyy vaan yrittää jatkossa löytää eri tyylilajien tiiviskursseja ja sitä kauttaa rikastuttaa omaa tanssimista.

Mainokset


Jätä kommentti

Voihan T-position ja rennot ”Salsa-kädet”

Keskiviikon ja torstain salsatreeneissä harjoiteltiin pyörimisiä hyödyntäen jalkojen t-asentoa (kuvassa). T-asento helpottaa pyörimisiä tanssiessa parin kanssa, koska pyöriminen t-asentoa hyödyntäen liikkuu suoraviivaisesti eikä lähde vaeltamaan minne sattuu. Parin kanssa tanssiessa onkin tärkeää, että nainen pysyy koko ajan linjassa jotta yhteys tanssipariin ei häviä. Tämä kyseinen harjoitus oli mielestäni vaikea, erittäin vaikea.

Tarkoituksena oli pyörähtää ympäri niin, että jalkojen alku- sekä loppuasento on ns. t-asento. Harjoitusta tehtiin useita kertoja ja eri tavoin esim. niin, että reisien väliin laitettiin paperinpalanen ja sen tuli pysyä ylhäällä koko harjoituksen ajan. Kyseisellä harjoituksella korostettiin jalkojen yhdessä pysymistä. Minun ongelma olikin juuri tuo jalkojen yhdessä pysyminen, otin koko ajan liian suuria askelia ja paperi lenteli pitkin lattiaa.

Olen harjoitellut kyseistä pyörimistä kotona ja tajusin t-asennon tekniikan vasta tänään! Olen yrittänyt tehdä liikkeen yhden jalan varassa, mutta pyörähdyksen aikana vaihdetaankin ”tukijalkaa” (tai ainakin luulisin). Nyt vaan villasukat jalkaan ja parketille pyörimään jotta liike alkaa sujumaan kunnolla. Salsakengillä harjoitusta kannattaa alkaa tekemään vasta, kun pyöriminen onnistuu suht hyvin sukat jalassa.

T-asento/T-postition

T-asento/T-postition

T-asento/T-postition

T-asento/T-postitio

 
T-asennossa nimensä mukaisesti jalat ovat t-asennossa. Esim. Inside turn aloitetaan t-asennolla vaikka se ei olekkaan yhtä tiivis. Ns. preppaus askeleella vasen jalka tuodaan oikean eteen t-asentoon ja vasta sen jälkeen lähdetään pyörähtämään oikea jalka ”edellä” sisäkautta viejän ohi.
 
 

Ja sitten ne kädet! Minun ongelmani on jäykät kädet. En tiedä miksi en osaa rentouttaa käsiäni tanssiessani. Huomaan (ja varmasti viejätkin huomaavat), että jännitän käsiäni. Käsien jännittäminen vaikeuttaa tanssimistani joissakin liikkeissä aika paljon. Juurikin pyörimiset hankaloituu, koska viejä ei saa annettua minulle haluamaansa impulsia/vauhtia (”jäkitän” vastaan). Viejä ei myöskään itse määrää käden korkeutta pääni yläpuolella vaan minä vedän käden liian alas tai nostan sen liian ylös juurikin siksi, että käsi ei ole rentona. Pyörimisen lopussa nostan myös kyynärpään ja olkapaan ylös vaikka ne pitäisivät olla koko liikkeen ajan alhaalla ja RENTONA. Aaargh, kun kiukuttaa! 😦

Käsien viennit pään yli ovat myös vaikeita, koska viejän nostaessa käsiäni kasvojani kohden/ylös lähden automaattisesti pyörähtämään vaikka pyörähdys viedään sivuliikkeellä. En tiedä minkälaisia harjoituksia tai mitä ylipäänsä minun pitäisi tehdä jotta saisin käteni rennoksi. Ryhmäläiseni mielestäni minun pitäisi alkaa käydä salsabileissä esim. Ugglassa missä ohjaajamme pitävät salsabileet joka maanantaina. Siellä hänen mielestään oppimisin rentoutumaan, koska minulla ei olisi ”aikaa” miettiä käsiäni ja koska meno olisi muutenkin rentoa. Ehkä totta tai sitten ei… Asiaa hankaloittaa vaan sellainen pieni 1-vuotias neiti joka herää joka aamu kuuden ja seitsemän välillä juoksentelemaan ympäriinsä. En siis jaksa nousta aamulla ylös, jos olen kotona vasta puolen yön aikaan. Hmmm… No ehkä sinne Ugglaan on kuitenkin joskus mentävä edes vähäksi aikaa jotta pääsisin kokeilemaan salsan tanssimista muuallakin kuin vain salsatunneilla.

Jos jollakin on hyviä vinkkejä kuinka rentouttaa käsiä niin mielellään otan niitä vastaan! Kiitos jo etukäteen° 🙂


Jätä kommentti

Lady Style by Sutu Markkanen

Tänään olin ehdottomasti yhdellä elämäni hauskimmalla ja mukavimmalla tanssitunnilla. Salsatudio Helsinki järjesti Lady Style tiivarin jossa opettajana oli Ihana ja Valloittava Satu Markkanen. Tunnilla harjoiteltiin käsien ja vartalon käyttöä esim. kuinka lantiolla tai rintakehällä luodaan hillittyä seksikkyyttää tanssiin. Opeteltiin keinoja joilla omasta tanssista tulee naisellisempaa ja sensuellimpaa sekä keskityttiin liikeiden jatkuvuuteen sekä luomaan eleganttia pehmeyttä varton ja käsien liikkeisiin.

Tunti oli täynnä positiivistä energiaa, ja hiki vaan lenti tanssiessa. Teimme lyhyitä harjoituksia mm. kuinka käsiä tai lantiota voidaan käyttää tanssiessa sekä suht pitkän salsakoreografian. Onneksi tanssimme salsa-askelin, koska se on ”oma lajini” ja pystyin nauttimaan musiikista ja tanssimisesta täysin rinnoin ilman, että piti miettiä perusaskeleita.

Satun opetustyyli eroaa paljon oman salsaryhmäni (IDZN) opettajien, Johanna Sallinen & Omar Bakr, tyylistä joten minulla meni hetki ennen kuin pääsin jyvälle askeleista. Satun tapana on myös näyttää liikkeet pari kertaa ja sen jälkeen ne tehdään ilman häntä. Joissakin askeleissa olisin aluksi kaivannut ”edessä tanssijaa”, mutta pikku hiljaa kaikki askelkuviot upposivat kaaliini.

Perussalsa-askel on myös asia josta on erittäin monta variaatiota. Johanna ja Omar painotavat askeleiden jatkuvuutta eli jalkoja ei tuoda missään vaiheessa yhteen (naisen perusaskel parisalsassa on eriasia) vaan askelletaan aina toisen jalan ohi. Satun tyyli (ainakin tällä tunnilla) oli  Kuubalaisen salsan puolelta eli jalat tuotiin aina keskellä yhteen joten se e ollut se miten minä askellan, mutta muut elementit hänen perusaskeleessaan ja sen opettamisessa olivat aivan omaa luokkaansa. Hän kävi perusteellisesti läpi mistä liikkeen tulee lähteä, kuinka askeleisiin saa oikeanlaisen voiman, kuinka kannaellaan vartaloa askeleen aikana, kuinka käsillä saadaan jatkuvuutta liikkeisiin ja paljon, paljon muuta.

En olisi uskonut, että kahden tunnin tiiviskurssista saisin näin paljon irti, ja oivaltaisin asioita jotka ovat olleen aikaisemmin olevinaan kunnossa, mutta eivät sitten ole olleetkaan. Uskon saaneeni enemmän vahvuutta salsa-askeleisiini sekä rentoutta vartalooni sekä liikkeisiini.

Tarkoituksena olisi mennä tiistaina HSA:n Lady Style tunnille (jos vain mieheni pääsee ajoissa töistä kotiin) testailemaan tänään opittuja asioia. Odottan malttamattomana seuraavaa salsatuntia, koska Sutun tunnista jäi tosi hyvä ”draivi”’päälle!

Suosittelen lämpimästi kaikille teille jotka haluatte tanssia pilke silmäkulmassa ja nautaen Satun tunteja, itsekkin aion jatkossa mennä Satun oppiin, jos vaan aikataulut ja tanssilajit natsaa. 🙂

Tässä vielä pari kuvaa minusta Satun kanssa.

Hauskaa oli ja hiki valui

Oli niin hauskaa ja hikistä menoa, että ihan kameran linssikin sumeni 🙂 (Sutu Markkanen ja minä)

IMG_9532

Kyllä hymyilyttää! 🙂 (Sutu Markkanen ja minä)


Jätä kommentti

Rankka treeni, mahtava mieli!

Alkuun heti tuuletus –> en syönyt yhtään palaa aamuisesta suklaalevyn jämästä mikä löytyi keittiöstä! Wihii! 🙂

Kävin tänään melkein viikon tauon jälkeen salilla ja wautsi mikä fiilis! En olisi millään malttanut lähteä sieltä pois, mutta (onneksi) oli sovittu meno minkä vuoksi täytyy kiirehtiä salilta ulos. Tässäpä mun treeni:

15 min juoksumatolla: 3 min kävelyä, 12 min juoksua

Hauis scott-penkissä: 3,5 kg (+ tanko 7,5 kg?) 3 x 15

Ojentajat (selällään, tanko rintatasosta otsaan): pelkkä tanko (7,5 kg?) 3 x 12

Penkkipunnerrus: pelkkä tanko (20 kg?) 3 x 12

Vipunostot sivuille (kädet suorana): 3 kg/käsi 3 x 12

Smith-kyykky (pakarat): 20 kg 3 x 12

Kulmasoutu tangolla: 15 kg 3 x 15

Farmarikävely: 3 x 30 (15/jalka)

Suorat vatsalihakset pallolla: 3 x 15

Selkälihakset penkissä (suoralla selällä alas, rullaten ylös, jatkuva liike): 3 x 15

5 min crosstrainerilla

15 min venyttelyt

Elikkäs sellainen treeni. Kyseisen treeniohjelman minulle on laatinut ystäväni opiskellessaan personal traineriksi. Ohjelma on aika rankka etenkin, kun treenitaukoa on ollut taas parisen kuukautta. 😦

Ojentajien, rintalihasten sekä selkälihasten viimeiset toisot meinasivat jäädä tekemättä, mutta jotenkin sain tsempattua itseni tekemään sarjan loppuun asti. Huh, tiukkaa kyllä teki! Tein penkkipunnerruksen eri tangolla kuin aikaisemmin ja se oli mielestäni painavampi, eli oisiko ollut miesten 20kg tanko.

Punttitreenissä meni sen verran aikaa, että en kerennyt stepata crossarilla kuin viisi minuutta ja venytellä n. 15 minuuttia. Normaalisti venyttelen aika kauan, koska venytän myös notkeutta en pelkästään treenattuja lihaksia.

Punttireenin jälkeen ennen jäähdyttelyä join Dietmix-jauheesta tehdyn juoman (1 dl jauhoja, n. 4 dl vettä) joten saas nähdä palautuuko sitä normaalia paremmin treenistä vai ei.

Kohtasin muuten uuden herkkuhoukutuksen parisen tuntia sitten! Kävin pikkuneidin kanssa iltapesulla ja kodinhoitohuoneen työtasolla oli avattu pantteripussi! Siis se Original pantteripussi! Ne on ihan parhaita! Maitosuklaa ja Original pantterit, voisin elää pelkästään noilla! 🙂 🙂


Jätä kommentti

Perjantain haaste

Minua odotti aamulla melkoinen yllätys keittiönpöydällä –> melkein syöty Fazerin Sininen! Apua… Kello on nyt 12:00 ja olen onneksi pystynyt pysymään erossa tuosta viheliäisestä klöntistä mikä kutsuu minun nimeä koko ajan, mutta jos miekkonen ei kohta ala tulla kotiin syömään suklaan jämiä niin en tiedä kuinka tässä käy.

Herkullinen Kiusanhenki...

Herkullinen Kiusanhenki

Tänään muuten pääsen pitkästä aikaa salille treenaamaan! Jebajee! 🙂


Jätä kommentti

Wokkia, hedelmiä ja proteiinipannukakkua

Eilen oli hyvä päivä käydä ruokakaupassa. Hedelmä- ja vihannesosasto oli täynnä tarjouksia (ja ihmisiä) joten innostuin ostamaan itselleni ja taaperolleni paljon erilaisia herkkuja.

Ostoskärryyn päätyi avokadoa, banaania, mangoa, luumuja, viinirypäleitä, kukkakaalia, ananasta, porkkanoita, tomaattia, kurkkua, paprikaa ja valkosipulia. Noista aineista, jos ei ala herkkuja syntymään niin jo on kumma. 🙂

Hedelmiä, nami!

Tänään sitten innostuin tekemään yksinkertaista, mutta ah niin hyvän makuista kanawokkia. Paiston pannulla kanaa, porkkanaa, kukkakaalia, tomaattia ja paprikaa, mausteeksi pelkästään valkosipulia sekä  sormisuolaa. Tulos oli erittäin maukas! En ole mikään kukkakaalin ystävä, mutta täytyy myöntää, että tuossa sörselin seassa se oli erittäin maukasta. Harmillisesti unohtin ottaa herkullisesta annoksestani valokuvan, näytti nimittäin lähes yhtä hyvältä kuin maistui. 🙂

Jälkiruuaksi valmistin proteiinipannukakkua (ohje The Good Mornig-blogista) ja päälle sulatin mansikoita sekä äitini valmistamaa marjasosetta (mansikkaa, mustikkaa, karviaista, viinimarjaa). Kyseisessä blogissa on kaksi ohjetta pannukakulle, toiseen tulee maitorahkaa ja toiseen maitoa. Olen aikaisemmin tehnyt aina rahkalla, mutta nyt halusin kokeilla maidollista versiota. Pannukakusta tuli mielestäni hieman kuivempi, jatkossa siis rahkaa kehiin. 🙂

Proteiinipannukakun ohje: 

4 kananmunaa, 2 kypsää banaania, 1 dl maitoa (tai 2 rkl maitorahkaa), 2 dl heraproteiinijauhoja (minulla Leader maustamaton sekä Fast mustikka vanilja), 2 tl leivinjauhoa, 0,5 tl suolaa

Munat, banaanit ja maito/rahka sekaisin blenderissä, sekaan jauhot, suola ja leivinjauho

Taikina 24cm torttuvuokaan, paisto 200 astetta n. 20 min.

Proteiinipannukakku mansikoilla sekä marjasoeella

Proteiinipannukakku mansikoilla sekä marjasoseella (sose sottaa erittäin paljon)

Ystäväni oli laskenut rahkallisen pannukakun proteiinin määrän ja se on täydet 100%! Ehkä ei siis kannata syödä ihan älyttömiä määriä kyseistä pannaria ”sohvalla makaamis”päivinä. Tänään en kylläkään treenaillut kovin rankasti, mutta silti söin tekemääni pannaria rahkan sijasta iltapalaksi. 🙂